phoneRed 03142414594-5

smartphone 09133187343

redsms  500097777777000

بوته ریختگری

settings.png بوته چدنی چیست؟

برای حرارت دهی و ایجاد مذاب نمیتوان بصورت مستقیم از کوره استفاده می کند. در واقع فرایند ذوب کردن نیاز به قطعات و ابزار مخصوصی دارد تا مواد و عناصر در این پروسه دچار افت کیفیت و یا آسیب نشوند. برای جلوگیری از ارتباط مستقیم شعله و سوخت با ماده مذاب از بوته گرافیتی استفاده می‌کنند. به کمک بوته چدنی می‌توان حرارت لازم را از طریق دیواره‌های به مذاب انتقال داد.

 

به آن دسته از بوته‌های مذابی که ماده اصلی در تولید آن‌ها گرافیت است، بوته گرافیتی می‌گویند. جنس گرافیت به کار رفته در این نوع بوته ها، باعث می‌شود تا این قطعات مقاومت و توانایی قابل توجهی در برابر دماهای زیاد و حرارت بالا داشته باشند. در صنایع ریخته گری، برای استفاده از مواد اولیه‌ای همچون فلزات، می‌بایست عملیات ذوب و حرارت دهی انجام شود.

شرکت کوششگران اصفهان تولید کننده بوتی چدنی ، بوته گرافیتی

جهت سفارش و یا استعلام قیمت تماس بگیرید.

تماس با ما

placeholder 1 آدرس کارخانه:  اصفهان, شهرک صنعتی علویجه,  بلوار اصلی,  نبش خیابان هفتم

placeholder 1 آدرس دفتر:  اصفهان, شهرک صنعتی محمودآباد, خیابان ششم, اولین ساختمان دست چپ.

phone symbol of an auricular inside a circle22 تلفن: 5-42414594-031

smartphone22 موبایل1: 09133187343

smartphone22 موبایل2: 09131118251

wsms   سامانه پیامکی : 500097777777000


 

وجود بوته گرافیتی می‌تواند فرایند ذوب کردن و حرارت دهی را تا حد زیادی آسان کند. براساس آزمایشات و تحقیقاتی که صورت گرفته، می‌توان گفت بوته‌های چدنی تا دمایی نزدیک به ۳۵۰۰ درجه سلسیوس را تحمل کرده و در این دما دچار آسیب یا تغییری در شکل ظاهری نخواهند شد. استفاده از بوته‌های گرافیتی در صنایع باعث شده تا صنعتگران بدون نگرانی از ایجاد واکنش بین بوته و ماده مذاب از آن استفاده کنند. به طور کل برای ذوب کردن آلومینیوم، مس، آهن و برنج می‌توان از این نوع بوته استفاده کرد. این محصولات از نظر شکل ظاهری چیزی شبیه به گلدان هستند و طراحی مخروطی یا استوانه‌ای شکل دارند.

boteh

 

علاوه بر مقاومت بالای این محصولات در برابر حرارت زیاد، می‌توان گفت یکی از نکات مثبتی که در آن‌ها بسیار حائز اهمیت بوده، عدم شکنندگی در برابر سرد و گرم شدن است. همانطور که قبلا اشاره کردیم، بوته‌ها از نظر ساخت و جنس دارای تنوع هستند. بوته‌های چدنی نمونه دیگری از بوته‌های مورد استفاده در صنایع هستند. در مقایسه‌ای جزئی می‌توان گفت، بوته‌های گرافیتی نسبت به نوع چدنی آن، مقاومت بیشتری داشته و همچنین وزن کمتری دارند. بنابراین می‌توان گفت در بین محصولات موجود در بازار، بوته گرافیتی انتخابی مناسب‌تر و مقرون به صرفه‌تر خواهد بود. برای اینکه با روش ساخت بوته‌های گرافیتی بیشتر آشنا شوید.

ویژگی‌های بوته گرافیتی

یکی از نکات بارز و قابل توجهی که در ساختار بوته‌های گرافیتی وجود دارد و چندی پیش هم به آن اشاره کردیم، مقاومت بسیار بالای این کالاست. در صنایع مختلف برای حرارت دهی، گاهی نیاز به اعمال دمای بسیار زیاد است و این نگرانی وجود دارد که بوته دچار ترک، شکستگی و یا هرگونه آسیب شود. اما بوته گرافیتی این نگرانی را به طور کامل رفع کرده است. تحمل دمای ۳۵۰۰ درجه سلسیوس می‌تواند از تاثیرگذارترین مشخصه‌های آن باشد.

بوته چدنی با نوع ساختاری که دارد این میزان دما و حرارت را به طرز باور نکردنی تحمل کرده و بر اثر چنین شوک دمایی، هیچ گونه تغییر حالتی نخواهد داد. کربن یکی از ترکیباتی است که در بین بیشمار ترکیب دیگر، در ساختار بوته گرافیتی وجود دارد. کنار هم قرار گرفتن این ترکیبات به تشکیل یک شبکه کریستالی بسیار محکم می‌انجامد که می‌تواند مقاومت بوته گرافیتی را بسیار افزایش دهد.

خب تا به این جا بیشتر درباره مقاومت بوته گرافیتی صحبت کردیم. اما یکی دیگر از ویژگی‌های ارزشمند در این محصول توانایی بسیار بالا در انتقال حرارت است. در واقع هر آنچه از محتویاتی که درون بوته گرافیتی قرار گرفته می‌تواند به طور کامل، تمامی حرارت را از آن دریافت کند. دیواره‌های بوته گرافیتی می‌توانند به درست‌ترین شکل ممکن میزان حرارت لازم را به محتوی درون خود منتقل کنند.

قابلیت دیگر این بوته ها، خاصیت ضد خوردگی در مقابل افزودنی‌های ریخته‌گری همچون فلاکس و سایر مواد شیمیایی است. به این نکته نیز می‌بایست دقت داشت که این بوته‌ها فقط در جو و اتمسفرهای غیراکسیدی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد دارند. به همین دلیل بسیار مهم است که برای استفاده از آن ها، قالب ریخته‌گری و بوته مخصوص ذوب را درون یک کوره درزبندی شده قرار بدهیم. حتی می‌توان این بوته‌ها را توسط گازهای خنثی حفاظت کرد. علاوه بر تنوع در ساختار بوته، می‌توان آن‌ها را از نظر شکل ظاهری، ابعاد و اندازه نیز در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد.

کاربردهای بوته گرافیتی

در این بخش تصمیم داریم در خصوص کاربردها و نقش بوته‌های گرافیتی صحبت کرده و طرز کار این محصولات را بازتر کنیم. از جمله کاربردهای بوته گرافیتی که می‌توان به صورت مستقیم به آن‌ها اشاره کرد عبارتند از:

حرارت دادن و ذوب کردن قطعات مسی، آلومینیومی، آلیاژهای مسی همچون برنج و… به کمک بوته‌های گرافیتی

حرارت دادن و ذوب کردن انواعی از فلزات از جمله: فلزات ارزشمندی همچون طلا و نقره و همینطور فلزات نادر. این حرارت دهی با بوته گرافیتی اغلب در کوره‌های القایی صورت می‌گیرد.

حرارت دهی مواد مختلف در حجم وسیع

تصفیه کردن فلزات

حمل و نقل و جابجایی مواد مذاب و

جالب است بدانید که بوته‌های گرافیتی به گونه‌ای ساخته می‌شوند که در هر دو نوع کوره عمودی و افقی می‌توانند کاربردی باشند و در عین حال خواص خود را به خوبی حفظ کنند. همچنین بدون ایجاد هیچ گونه مشکلی، عملیات حرارت دهی و ذوب را به طور کامل و بدون نقص انجام می‌دهند.

شرکت کوششگران اصفهان تولید کننده انواع بوته های گرافیتی و چدنی