phoneRed 03142414594-5

smartphone 09133187343

redsms  500097777777000

بوته ریختگری



چدن از طریق ذوب مجدد سنگ آهن به همراه آهن و فولاد قراضه بدست می‌آید و با طی مراحلی برای حذف عناصر ناخواسته مانند فسفر و گوگرد همراه است. بسته به نوع کاربرد، میزان کربن و سیلیسیم تا حد مطلوب (به ترتیب ۲ تا ۳٫۵ و ۱ تا ۳ درصد وزنی) کاهش داده می‌شوند. سایر عناصر نیز حین ریخته‌گری و قبل از شکل‌گیری نهایی، به مذاب افزوده می‌شوند.

چدن به جز موارد خاص که در کوره بلند موسوم به کوره کوپل ذوب می‌شود، عمدتاً در کوره‌های القای الکتریکی تولید می‌گردد. پس از تکمیل ذوب، مذاب به کوره نگهدارنده یا قالب ریخته می‌شود.

چدن‌ها (به انگلیسی: Cast Irons) خانواده ای از آلیاژهای آهنی هستند که از آهن، کربن (از ۲٫۱۱٪ تا تقریباً ۴٫۵٪) و سیلیسیم (تا ۳٫۵٪) تشکیل می‌شوند. چدن‌ها معمولاً بر اساس ریخت‌شناسی انجماد آنها از دمای یوتکتیک نامگذاری می‌شوند:

چدن خاکستری
چدن داکتیل، چدن نودولار یا چدن گرافیت کروی
چدن سفید
چدن مالیبل
چدن گرافیت فشرده
چدن‌ها، به استثنا نوع داکتیل، ترد هستند و به دلیل نقطه ذوب پایین، سیالیت، قابلیت ریخته‌گری، ماشین کاری، تغییرشکل ناپذیری و مقاومت به سایش به موادی مهندسی با دامنه وسیعی از کاربرد تبدیل شده و در تولید لوله‌ها، ماشین‌ها، قطعات صنعت خودرو مانند سرسیلندر، بلوک سیلندر و جعبه دنده به کار می‌روند. چدن همچنین به تضعیف و تخریب ناشی از اکسایش (خوردگی) مقاوم است.

عنوان چدن، مشخص کننده دسته بزرگی از آلیاژهای صنعتی است. آلیاژهایی که در این دسته قرار دارند از نظر خواص تفاوتهای فاحشی با هم دارند و عنوان چدن ریختگی همانند فولاد که مشخص کننده دسته دیگری از فلزات است، یک عبارت کلی است به این علت ضرورت شناخت چدن‌ها به دلیل استفاده وسیع آنها در تولیدات صنعتی، به وضوح مشهود است.

چدن‌ها خانواده بزرگی را شامل شده و به‌طور عمده به دو دسته بزرگ چدن‌های آلیاژی و چدن‌های غیر آلیاژی تقسیم می‌شوند. در چدن‌های آلیاژی بنا به ضرورت و دست یافتن به برخی از خواص مکانیکی بالا، از عناصر آلیاژی استفاده می‌شود در حالی که در چدن‌های ساده از عنصر آلیاژی استفاده ای به عمل نمی‌آید. آنها در اصل آلیاژ آهن و کربن و سیلیسیم هستند. بالا بودن میزان کربن و سیلیسیم در چدن‌ها موجب سهولت در ریخته‌گری آنها می‌شود و از بروز عیوبی نظیر مک‌های انقباضی می‌کاهد. چدن‌ها به سهولت ذوب شده و در حالت مذاب سیالیت زیادی دارند. بخش قابل توجهی از کربن موجود در چدن، حین انجماد آزاد شده و به صورت یک جزء اصلی مجزا یا فاز، در ساخت میکروسکوپی ظاهر می‌گردد. چگونگی تشکیل کربن آزاد یا گرافیت و شکل خاص آن، تعیین‌کننده نوع چدن ریختگی بوده و خواص آن را معین می‌سازد.

شرکت کوششگران اصفهان تولید کننده انواع شمش چدن ، شمش چدن داکتیل وبوته S.C.S  میباشد

فروش انواع شمش

خرید مستقیم درب کارخانه بدون واسطه 09133187343

وجه تمایز چدن‌ها و فولادها، میزان کربن موجود در آنهاست به نحوی که آهن حاوی تا ۲ درصد کربن را فولاد و آهن حاوی دو الی ۶٫۶۷ درصد کربن را چدن می‌نامند. کربن موجود در چدن‌ها به صورت گرافیکی در زمینه پراکنده‌است و این در حالی است که کربن در فولادها به صورت ترکیب بین فلزی Fe3C ظاهر می‌شود و به این دلیل خواص مکانیکی و فیزیکی و شیمیایی فولادها با چدنها متفاوت است.

چدن داکتیل

 

چدن خاکستری
چدن خاکستری ریزساختار گرافیتی خاصی دارد که باعث می‌شود مقطع شکست آن به رنگ خاکستری باشد. در این نوع چدن ها تمامی یا قسمت اعظم کربن به صورت آزاد (گرافیت) رسوب می‌کند. از نظر وزنی رایج‌ترین نوع چدن و پرکاربردترین ماده ریخته‌گری محسوب می‌شود. چدن خاکستری عمدتاً حاوی ۲٫۵ تا ۴ درصد کربن، ۱ تا ۳ درصد سیلیسیم و مابقی آهن است. این نوع چدن استحکام کششی و مقاومت به شوک کمتری نسبت به فولاد دارد اما از نظر استحکام فشاری با فولاد کربنی کم و میان کربن قابل مقایسه است.

انواع چدن‌های خاکستری از نظر شکل گرافیت
چدن‌های خاکستری با گرافیت کلوخه‌ای یا شکوفه‌ای یا چدن‌های مالیبل با چکش‌خوار
چدن خاکستری با گرافیت ورقه‌ای یا فلسی یا پولکی
چدن خاکستری با گرافیت کروی یا چدن داکتیل یا SG یا چدن نشکن
چدن خاکستری چشم گاوی (این نوع چدن ما بین خاکستری و سفید می‌باشد که به علت گرافیت‌های نسبتاً بزرگ در بین فاز روشن رنگ فریت به این اسم مشهور است.
در سیستم آهن کربن ناپایدار نمی‌توان گفت تمام کربن به صورت گرافیت آزاد رسوب می‌کند چون شرایط تبرید و انجماد در نوع چدن حاصل نقش دارد.

شرکت کوششگران اصفهان تولید کننده انواع شمش چدن ، شمش چدن داکتیل وبوته S.C.S  میباشد

فروش انواع شمش

خرید مستقیم درب کارخانه بدون واسطه 09133187343

 

چدن داکتیل


چدن داکتیل یا چدن نشکن دارای زمینه فریتی، پرلیتی یا هر دو با کروی است. چدن نشکن به هنگام انجماد، کربن آن به صورت گرافیت کروی یا گلوله‌ای تشکیل می‌شود.

خواص چدن داکتیل :نقطه ذوب پایین، ریخته‌گری مناسب، ماشینکاری عالی، مقاومت سایشی خوب، شکل‌پذیری مطلوب

چدن سفید


چدن سفید از میزان کربن کمتر و سرعت سرد کردن بیشتر حاصل می‌شود جاییکه بخش عمده کربن به صورت فاز نیمه پایدار Fe3C (سمنتیت) رسوب می‌کند تا کربن آزاد (گرافیت). مقطع شکسته شدهٔ این نوع چدن‌ها سفید نقره‌ای رنگ است. سمنتیت رسوب کرده از مذاب ذرات بزرگی در فاز یوتکتیک شکل می‌دهد. فاز دیگر این نوع چدن آستنیت است که طی فرایند انجماد به مارتنزیت تبدیل می‌شود. این کاربیدهای یوتکتیک درشتتر از آن هستند که سخت گردانی رسوبی ایجاد کنند (مانند برخی فولادها که رسوب سمنتیت، با ممانعت از حرکت نابجایی‌ها در فاز زمینه فریت، از تغییر شکل پلاستیک جلوگیری می‌کند). اما تا حدودی به دلیل سختی خود ذرات سمنتیت که بخشی از حجم ماده را اشغال می‌کنند، سختی کل افزایش می‌یابد به‌طوری‌که سختی چدن سفید بر اساس قانون مخلوطها برآورد می‌شود. در هر صورت سمنتیت‌ها سختی را افزایش و چقرمگی را کاهش می‌دهند. از آنجا که کاربید بخش بزرگی از ماده را می‌گیرد، چدن سفید را می‌توان نوعی سرمت به حساب آورد. چدن سفید برای بسیاری مصارف بیش از حد ترد است ولی به لطف سختی خوب، مقاومت به سایش بالا و قیمت پایین در ساخت قطعاتی چون سطوح در معرض سایش (مانند پروانه توربین)

در سیستم آهن-کربن پایدار، تمامی کربن به صورت گرافیت ظاهر می‌شود.

شمش چدن داکتیل

چدن مالیبل
نوشتار اصلی: چدن مالیبل
چدن مالیبل یا چدن چکش خوار، ذاتاً از نوع چدن‌های هیپو یوتکتیکی کم آلیاژی یا غیر آلیاژی هستند. جهت ایجاد گرافیت‌های کروی فشرده و حصول خواص مکانیکی مانند استحکام و چکش خواری، عملیات آنیل کردن انجام می‌گیرد. پس از ریخته‌گری، کربن این چدن‌ها به شکل ترکیبی (ترکیب با آهن) بوده و قطعات به صورت چدن سفید درآمده که با فرایند حرارتی بخصوصی به چدن مالیبل تبدیل می‌شوند.

کربن این نوع چدن بیشتر به‌صورت کره‌هایی (کلوخه) از گرافیت و با اشکال نامنظم می‌باشد. چدن چکش‌خوار ابتدا به صورت چدن سفید و با ترکیب شیمیایی مناسب ریخته می‌شود. سپس به هنگام آنیل از سمنتیت چدن سفید، گرافیت جوانه زده و به صورت کروی رشد می‌کند. با تغییر دادن عملیات آنیل، می‌توان چدن چکش خوار با خواص مکانیکی مختلف به دست آورد، از آنجا که ابتدا برای تولید چدن سفید انجماد سریعی لازم است لذا ضخامت قطعات چدن چکش خوار محدود است.

شمش چدن داکتیل

پس از اتمام مرحله اول آنیل، ساختار دارای کربن برفکی در زمینه آستنیت اشباع شده از کربن بوده و در مرحله دوم می‌توان با تنظیم سرعت سرد کردن ساختار را از فریت تا پرلیت تغییر داد. شکل گرافیت در چدن مالیبل (چکش خوار) کروی نبوده و به شکل برفکی می‌باشد.

شرکت کوششگران اصفهان تولید کننده انواع شمش چدن ، شمش چدن داکتیل وبوته S.C.S  میباشد

فروش انواع شمش

خرید مستقیم درب کارخانه بدون واسطه 09133187343