phoneRed 03142414594-5

smartphone 09133187343

redsms  500097777777000

بوته ریختگری

settings فلزات قابل بازیافت

پسماندهاي خشک نظیر فلزات و شيشه از ارزش زيست محيطي و اقتصادي  زيادي برخوردار بوده و در صورت تفکيک، در واحدها و کارخانجات به محصولاتي با کاربردهاي مشابه و يا جديد تبديل مي شوند که در ا ين صورت از اتلاف منابع و سرمايه ها جلوگيري به عمل مي آيد. در واقع بازيافت منابع ارزشمندي مثل فلزات کاريست عاقلانه زيرا بازيافت و دوباره استفاده کردن از آنها ساده تر از حفاري و معدنکاري است. در بسياري از نقاط دنيا بازيافت قوطي های آلومينيومي يک فعاليت پر سود اقتصادي است. آلومينيوم بازيافتي بازار تثبيت شده اي دارد که به اکثر مردم اجازه مي‌دهد در آن شرکت داشته باشند و چون اين قوطي‌ها بخش بزرگي از نوشيدني هاي محبوب مثل کولاها را در خود جاي مي‌دهند، تقريباً همه جا پيدا مي‌شوند. آلومينيوم تجزيه نمي شود بنابراين يک قوطي آلومينيومي تا وقتي که يک نفر آن را بازيافت کند هميشه همان قوطي مي‌ماند.

 

براي بازيافت آن قوطي‌ها را ذوب مي‌کنند و به شکلهاي جديد در مي‌آورند. قوطيهاي فولادي با پوشش قلع مثل قوطيهاي کمپوت از سنگ معدن قلع و آهن به دست آمده اند که از منابع تجديد نشدني است. آنها محصول فرآيندهاي زمين شناسي اي هستند که ميليونها سال طول کشيده و هنگاميکه اين فلزات از بين بروند، براي ابد از دست رفته اند. اين نوع قوطي‌ها به فرآيند بازيافت متفاوتي نسبت به قوطي هاي آلومينيومي احتياج دارند. براي بازيافت، اين قوطي‌ها را درون کانتينر بسيار بزرگي مي‌ريزند که انتهاي آنها سوراخ دارد و سپس آنها را درون يک محلول اسيدي فرو مي‌برند تا قلع قوطيهادر آن حل بشود. سپس قوطي هاي فولادي شسته شده و به عنوان فولاد عالي فروخته مي‌شود. قلع حل شده به قالب هايي تبديل مي‌شود که به شرکت هاي مختلف فروخته مي‌شود. همچنين فلز مس در زباله از سيم‌كشي‌ها، وسايل متروكه و لوازم برنجي و سرب از پس‌مانده‌هاي صنايع بطري سازي و لوله‌كشي حاصل مي‌شود.

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن 

 فلزات

در جامعه مدرن امروزي فلزات نقش مهمي ايفا مي کنند. فلزات از زمانهاي دور با پيشرفت و توسعه صنعتي جوامع رابطه تنگاتنگي داشته اند. فلزات از دو راه استخراج از معادن و يا بازيافت فلزات استفاده شده به دست مي آيند. استفاده از فلزات بازيافتي علاوه بر مزاياي اقتصادي موجب کاهش معدنکاوي براي استخراج سنگ معدن فلزات و در نتيجه حفظ منابع طبيعي نيز مي شود. دليل ارزشمند بودن فلزات کاربرد متعدد آنها در صنايع است، استفاده از فلزات در بسياري از ساختارها مثل اسکلت ساختمانها، ريل راه آهن، بدنه اتومبيل ها و تانکرهاي حاوي مايعات، رايج است. فلزات همچنين به عنوان هادي گرما و الکتريسيته و اجزاي ضروري اقتصاد صنعتي نقش برجسته اي دارند. در نهايت فلزات و ترکيبات آنها در فرآيندهاي شيميايي به عنوان کاتاليست در واکنش هاي شيميايي، مواد افزودني به شيشه، الکترود در باتري ها و موارد بسيار ديگري کاربرد دارند. خصيصه اساسي و منحصر به فرد فلزات کاربردهاي متنوع و متعدد آنهاست و مي توان مطمئن بود که تقاضا براي آنها در طولاني مدت رو به افزايش می يابد. از فلزاتي که استفاده وسيعي در صنعت و زندگي روزمره ما دارند مي توان به آهن و فولاد، آلومينيوم، مس و سرب و روی اشاره کرد.

خرید ضایعات فلزی ، خرید درب کارخانه ، خریدار بدون واسطه

آهن:

اولين نشانه هاي استفاده از آهن به زمان سومريان و مصريان بر مي گردد. 2000 تا 3000 سال قبل از ميلاد مسيح آهن به عنوان يک محصول جانبي از تصفيه مس توليد مي شد و بوسيله متالوژي آن زمان قابل توليد مجدد نبود. از 1600 تا 1200 سال قبل از ميلاد مسيح در خاور ميانه بطور روز افزون از اين فلز استفاده مي شد اما نتوانست جايگزين برنز در آن زمان شود. همزمان با جايگزيني آهن به جاي برنز فرآيند کربوريزاسيون کشف شد که بوسيله آن به آهن موجود در آن زمان کربن اضافه مي کردند. آهن را به صورت اسفنجي که مخلوطي از آهن و سرباره به همراه مقداري کربن يا کاربيد است بازيافت کردند. سپس سرباره آنرا با چکش کاري جدا نموده و محتوي کربن را اکسيده مي کردند تا بدين طريق آهن نرم توليد کنند. مردم خاورميانه دريافتند که با حرارت دادن طولاني مدت آهن نرم در لايه اي از ذغال و آب دادن آن در آب دريا يا روغن مي توان محصولي بسيار محکمتر به دست آورد. محصول حاصله که داراي سطحي فولادي است از برنزي که قبلا کاربرد داشت محکمتر و مقاومتر بود.

آهن از سنگ معدن هماتيت و عمدتا Fe2O3 استخراج مي شود. کاربرد آن از تمامي فلزات بيشتر بوده و 95 درصد فلزات توليد شده در سراسر جهان را تشکيل مي دهد. قيمت ارزان و مقاومت بالاي ترکيب آهن استفاده از آن را به خصوص در اتومبيل ها، بدنه کشتي هاي بزرگ و ساختمانها اجتناب ناپذير مي سازد. فولاد معروف ترين آلياژ آهن است و تعدادي از گونه هاي ديگر آهن عبارتند از:

· آهن خام که داراي 5-4 درصد کربن و مقادير متفاوتي ناخالصي از قبيل گوگرد، سيليکون و فسفر است. اهميت آن فقط به اين علت است که در مرحله مياني مسير سنگ آهن تا چدن و فولاد قرار دارد.

· چدن شامل 5/3-2 درصد کربن و مقدار کمي منگنز مي باشد. ناخالصي هاي موجود در آهن خام مثل گوگرد و فسفر که خصوصيات آن را تحت تاثير منفي قرار مي دهند در چدن تا حد قابل قبولي کاهش مي يابند. چدن بسيار محکم، سخت و شکننده مي باشد.

· فولاد کربن شامل 5/1-5/0 درصد کربن و مقادير کم منگنز ، گوگرد، فسفر و سيليکون است.

· آهن ورزيده يا آهن نرم داراي کمتر از 5/0 درصد کربن مي باشد و محصولي محکم و چکش خوار است اما به اندازه آهن خام گدازپذير نيست.

· فولادهاي آلياژي حاوي مقادير متفاوتي کربن به علاوه فلرات ديگر مانند کروم، واناديوم، موليبدن، نيکل، تنگستن و..... مي باشد.

· اکسيدهاي آهن که براي ساخت ذخيره مغناطيسي در کامپيوتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن 

آلومينيوم:

 

 ضایعات چدنی ،ضایعات فولادی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده چدن ، براده آهن  و پلیسه چدن

در روم و يونان باستان آلومينيوم به عنوان ثابت کننده رنگ در رنگرزي و نيز به عنوان بند آورنده خون در زخمها به کار مي رفته. اگرچه آلومينيوم يک عنصر فراوان در پوسته زمين است اما اين عنصر در حالت آزاد خود بسيار نادر است و زماني يک فلز گرانبها وارزشمندتر از طلا به حساب مي آمد. اخيرا به عنوان فلزي صنعتي مورد توجه قرار گرفته و در مقياس هاي تجاري تنها بيش از 100 سال است که مورد استفاده است. تهيه مجدد اين فلز از قطعات اسقاط از طريق بازيافت تبديل به بخش مهمي از صنعت آلومينيوم شده است. آلومينيوم عمدتا به صورت سنگ معدن بوکسيت يافت مي شود و از نظر مقاومتي که در برابر اکسيداسيون دارد همچنين وزن و قدرت آن قابل توجه است. اين فلز در صنعت براي توليد ميليون ها محصول مختلف به کار مي رود و در جهان اقتصاد عنصر بسيار مهمي است. اجزاي سازه هايي که از آلومينيوم ساخته مي شوند در صنعت هوانوردي و ساير مراحل حمل و نقل بسيار مهم هستند. همچنين در سازه هايي که در آنها وزن پايداري و مقاومت لازم است وجود اين عنصر اهميت زيادي دارد. چه از نظر کيفيت و چه از نظر ارزش، آلمينيوم کاربردي ترين فلز بعد از آهن است و تقريبا در تمام بخش هاي صنعت داراي اهميت مي باشد. بعضي از کاربردهاي فراوان آلومينيوم عبارتند از:

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن 

· حمل و نقل (اتومبيل، هواپيما، کاميون، کشتي، ناوگان هاي دريايي، راه آهن.....)

· بسته بندي (قوطي ها، فويل....)

· ساختمان (درب، پنجره، ديوار پوشها ....)

· کالاهاي با دوام مصرف کننده (وسايل برقي خانگي، وسايل آشپزخانه ....)

· خطوط انتقال الکتريکي (اگرچه هدايت الکتريکي آنها تنها 60 درصد هدايت الکتريکي مس مي باشد ولي به علت وزن سبک از آنها استفاده مي شود)

· ماشين آلات

بازيافت فلزات

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن شماره تماس :09133187343

بطور کلي فلزات کهنه و قابل بازيافت به دو دسته ي بزرگ تقسيم مي شوند :

۱- فلزات باترکيب آهن (آهني)

۲- فلزات بدون ترکيب آهن

· بازيافت فلزات آهني

بازيافت فلزات آهني جزئي از صنعت آهن و فولاد به حساب مي‌آيد. توليد فولاد و چدن هميشه با بازيافت مواد زائد همراه بوده است. كيفيت بازيافت اين مواد به خلوص آنها و مواد اوليه متشكله آنها بستگي دارد. اين گروه شامل فلزاتي مي شوند که در ترکيب اصلي آنها ، آهن به کار رفته باشد مانند آهن و فولاد. اين گروه در بخش هايی مانند بدنه ماشين هاي کهنه، ابزار هاي خانگي، فلزاتي که در ساختار و اسکلت ساختمان به کار مي روند، ريل هاي راه آهن و . . . به کار مي روند.

· فلزات بدون ترکيب آهن

خریدار براده آهن ، چدن ، مس ، ضایعات فلزی در اصفهان

اين دسته از فلزات که در صنعت ايران نقش مهمي دارد فلزاتي را شامل مي شود که در ترکيب اصلي آنها آهن وجود ندارد براي مثال مي توان آلمينيوم را نام برد که از آن فويل ها و قوطي هاي کنسرو مي سازند. فلزات بدون آهن ديگري هم وجود دارند مانند مس، سرب، روي، نيکل، تيتانيوم، کروم، کبالت و . . . که نحوه ي بازيافت آن ها در ادامه مورد برسي قرار مي گيرد . تعداد اين نوع فلزات از فلزات داراي آهن کمتر است. در هر سال در سراسر جهان، ميليون ها تن از اين فلزات کهنه در کوره ها ذوب مي شوند و ناخالصي هاي آن ها جدا مي شود و توسط افراد متخصص قالب گيري و ريخته گري شده و به اشکال مختلفي در مي آيند.

ارزش فلزات غير آهني در مقايسه با ساير مواد موجود در زباله‌هاي شهري بسيار بالاست. اين ارزش از سوي خانه دارها به خوبي شناسايي مي شود و در نتيجه افراد شخصا نسبت به فروش آنها اقدام مي کنند و چنين مواردي معمولا به وفور در زباله هاي شهري ديده نمي شود. تنها فلز غير آهني که به مقدار زياد در زباله ها ديده مي شود آلومينيم است که استفاده از آن در صنايع بسته بندي روزانه رو به افزايش است. فلز مس در زباله از سيم کشي ها، وسايل متروکه و لوازم برنجي به دست مي آيد و سرب از پس مانده هاي صنايع باطري سازي و لوله کشي جداسازي مي شود. اين دو فلز بازار خوبي دارند و کانال هاي بازيافتي خوبي بوجود مي آورند زيرا ارزش ثانوي آنها مخارج جمع آوري و پالايش انجام شده را جبران مي کند. معمولا مخارج جمع آوري و پالايش مواد جداسازي شده از زباله بيشترين هزينه ها را تشکيل داده و اصل اقتصادي بودن بازيافت است. در ادامه به بررسی تعدادی از فلزات غير آهنی می پردازيم.

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن شماره تماس :09133187343

· آلومينيوم (Aluminum)

آلومينيوم فراوان ترين فلز و سومين عنصر ِفلزي است که به مقدار زياد ، در پوسته ي زمين يافت مي شود . آلومينيوم در طبيعت به صورت آلومينيوم سيليکات پايدارAl(SiO3)3 و آلمينيوم هيدرواکسيد Al(OH)3 وجود دارد. در دوران باستان يوناني ها زاج که يکي از فراوان ترين کاني هاي آلومينيوم است را مي شناختند و از آن به عنوان داروي قابض در پزشکي و به عنوان ثابت کننده ي رنگ در رنگرزي استفاده مي کردند . با اين همه از شناخت آلومينيوم ، يکصد و هفتاد سال نمي گذرد . آلومينيوم هيدرواکسيد (Bauxite) يک نوع خاک اوره است که در آن عنصر هاي آلومينيوم بسيار غني وجود دارد. آلومينيوم کشف شده «آلومين» ناميده مي شود . آلومين يک ماده ي سخت، شامل آلومينيوم و اکسيژن است. چون دماي ذوب آلومين زياد است الکتروليز آن در حالت مذاب بسيار دشوار است به همين دليل آن را در کريوليت (Na3AlF6) نمکِ مذاب حل مي کنند و به اين ترتيب مخلوطي به دست مي آيد که دماي ذوب پايين تري دارد. سپس آن را از يک جريان الکتريکي قوي عبور مي دهند تا اکسيژن آن کاملاً جدا شود. در اين مرحله انرژي زيادي صرف مي شود. براي توليد 1 کيلوگرم آلومينيوم،6 کيلوگرم بوکسيت، 4 کيلوگرم محصولات شيميايي و 14 کيلووات برق نياز است در حالي که براي بازيافت آن 5 درصد انرژي لازم است و فقط 5 درصد دي اکسيد کربن توليد مي کند.

· آهن و استيل (Iron and Steel)

از جمله محصول تصفيه شده آهن که بيشترين و گسترده ترين استفاده را در ميان فلزات دارد فولاد است و بازيافت آن نيز فعاليت مهمي در سراسر دنيا است. محصولات آهن وفولاد در بسياري از ساختار ها و کاربردهاي صنعتي مانند دستگاه ها، پل ها، ساختمان ها، مخزن ها، اتوبان ها، خودروسازي و ا بزارها به کار مي رود. هم اکنون ذوب آهن هاي ايران به دو روش کاهش سنگ معدن آهن به وسيله ذغال کک در اصفهان و کاهش مستقيم توسط گاز طبيعي در اهواز و مبارکه در حال فعاليت است .

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن شماره تماس :09133187343

با توجه به اهميت بازيابي آهن از آهن قراضه (آهن با درصد کربن بسيار کم)، بخش مهمي از فولادي که تهيه مي شود، از دميدن اکسيژن در کوره اي که حاوي چدن و آهن قراضه است تهيه مي کنند بنابراين در اين نوع کوره ها جهت توليد فولاد بايد مقدار زيادي از آهن قراضه در کوره وجود داشته باشد. براي نشان دادن اهميت آهن کهنه در توليد فولاد بايد بدانيم که سنگ آهن مورد نياز سالانه در حدود 5 ميليون تن پس از آسياب کردن و مخلوط کردن با آب آهک، گرما دادن و گُندله سازي ( تبديل ذره هاي ريز به ذره هاي گلوله مانند ، درشت تر و تا حدودي متخلخل ) به کوره هاي کاهش مستقيم منتقل مي شود در حاليکه سالانه در حدود 700 هزار تن آهن قراضه ورودي کوره هاي فولاد سازي مجتمع است .

بازيافت آهن و استيل به روش ذوب کردن و دوباره قالب گيري کردن و در آوردن به فرم نيم تمام (که اين فرم در توليد محصولات جديد استيلي به کار مي رود ) انجام مي شود زيرا از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است . قطعات بازيافتي آهن از دو دسته بزرگ به وجود مي آيد:

- دسته اول شامل قطعات بازيافتي خانگي است که در زباله ها وجود دارد

- دسته دوم شامل قطعاتي مي شودکه حاصل عمليات کارخانه اي براي ساخت فولاد است که اين گروه را توسط ماشين هايي به کارخانه ذوب آهن مي برند و آن ها را دوباره بازيافت مي کنند . البته بدون وجود کارخانه اي که فولاد بسازد ، قطعات بازيافتي به وجود نمي آيد . اين قطعات مي توانند حاصل تراشکاري هم باشند و چون ترکيبات اين مواد شناخته شده است، بازيافت آن ها نيز آسان است.

يکي ديگر از منابعي که درصد زيادي از فلزات بازيافتي را تشکيل مي دهد ، بدنه خودرو هاي فرسوده است که ساختار فولاد آنها ويران شده و از بين رفته. در کشور ما نيز اين منبع، مورد توجه زيادي قرار گرفته است .

تنوع و گستردگي محصولاتي که از آهن به وجود مي آيد نسبت به ساير فلزات بيشتر است و به همين دليل، ساختار شيميايي و عملکرد فيزيکي اين محصولات نيز متفاوت است اين امر موجب مي شود که بازيافت اين مواد نيازمند آماده سازي بيشر مانند طبقه بندي، گالوانيزه کردن و قله اندود کردن باشد .

توليدات فولاد کارخانه اي در اثر فعاليت هاي شيميايي و فيزيکي است و اغلب محتواي اين فولاد را عناصري مانند کربن، کروميوم، کبالت، منيزيم، موليبدن، نيکل، سليکن، تنگستن و واناديم تشکيل مي دهد. برخي از توليدات فولاد را براي جلوگيري از زنگ زدن، دوام بيشتر و يا زيبايي با موادي مانند آلمينيوم، کروميوم، آلياژ قلع و سرب، روي و قلع می پوشانند.

بازيافت آهن واستيل مزاياي زيادي به همراه دارد که از جمله آنها مي توان حفظ منابع طبيعی، صرفه جويي در مصرف انرژي و تميزي محيط زيست را نام برد.

 

فلزات قراضه

ماشين‌هاي فرسوده و قطعات آهن پياده شده از ساختمان‌ها از طريق حمل جاده‌اي و يا به وسيله راه‌آهن در محل تخليه مي‌شود. بارگيري در مبدأ و تخليه درمقصد اغلب هنوز با دست صورت مي‌گيرد، هر چند به طور روزافزون ماشين‌هاي حمل و نقل هيدروليكي نيز به كار گرفته مي‌شوند. معمولاً پس از جمع‌آوري مقادير زياد ضايعات كوچك، آن‌ها را در درون ظرف‌ها و جعبه‌هايي قرار مي‌دهند. جمع‌آوري مقادير زايد قطعات كوچك به وسيله كانتينر صورت مي‌گيرد. عمل جداسازي با دست انجام و قطعات بزرگ با قيچي يا مشعل برش بريده شده و به كوره ذوب فرستاده مي‌شود. ضايعات فلزي كوچك با پرس هيدروليكي يا پيچي در عدل‌هايي به وزن 25 تا 150 كيلوگرم بسته‌بندي مي‌گردند. ضايعات برش خورده و بسته‌بندي شده ذخيره و يا اينكه بر حسب نياز بازار به واگن‌هاي راه‌آهن منتقل مي‌شوند. قطعات چدني غالباً با محموله‌هاي قراضه‌هاي آهن تحويل داده شده و بر حسب شكل و ابعادشان با پتك يا وسايل مكانيكي شكسته مي‌شوند. روش مكانيكي شكستن قطعات چدني به وسيله گلوله‌هاي فولادي به وزن 800 تا 2000كيلوگرم است كه با جرثقيل كابلي يا جرثقيل الكترومغناطيسي به ارتفاع 5 تا 6 متر بالا مي‌برند و سپس بر روي قطعات چدني رها مي‌كنند تا شكسته شوند. قطعات آهني و فولادي خودروهاي موتوري فرسوده، پس از جداسازي از فلزات غير آهني و ساير مواد خارجي ماده خام مرغوبي به شمار مي‌آيند معهذا هنوز جداسازي، مسأله دشواري است و لذا سعي مي‌شود كه هنگام تخريب خودروها قطعات يدكي فولادي يا فلزات سنگين غير آهني را كه هنوز مي‌توانند مورد استفاده قرار گيرند، جدا و انبار كنند بنابراين ‌تجارت شاسي خوروهاي موتوري و بدنه آن‌ها با حرفه بازسازي و فروش آهن قراضه معمولي تفاوت زيادي دارد. قبل از اين كه بدنه خودرو فشرده و به صورت آهن قراضه بسته‌بندي شود، كليه عناصر بي‌مصرف و ناخواسته از قبيل روكش صندلي، فرش و قسمت‌هاي پلاستيكي بايد معدوم شوند. اين عمل هنوز هم بر حسب معمول در فضاي باز انجام مي‌گيرد. خودروهاي فرسوده تخريب شده را روي هم انباشته و پس از آغشته كردن آن‌ها با نفت يا گازوييل آتش مي‌زنند در نتيجه اين كار دود قارچ مانند غليظ، با بوي نامطبوع، اغلب تا ارتفاع 100 متر بلند مي‌شود، كه ممكن است ناحيه گسترده‌اي را فراگيرد. بايد شيوه‌هاي تازه‌اي براي نابود كردن قسمت‌هاي غير فلزي خودروهاي فرسوده ابداع شود. قطعات بزرگ را در درجه حرارت بسيار پايين به كمك ازت مايع با صرف نيروي كمي خرد مي‌كنند. البته بعيد است كه اين روش در آينده نزديك داراي ارزش تجاري باشد.

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن شماره تماس :09133187343

صنعت خودرو به عنوان بزرگترين صنعت جهان داراي اهميت و ابعاد گوناگوني است. سالانه ميليون‌ها دستگاه انواع خودرو در نقاط مختلف دنيا توليد و به بازارهاي مصرف عرضه مي‌شود. جهان صنعتي به ويژه امريكاي شمالي، اروپاي غربي و شرق آسيا به عنوان پيشتازان توليد، درصدر فعالان اين صنعت جلب نظر مي‌كنند. با توجه به ابعاد اين صنعت مي‌توان استنباط كرد كه صنعت بازيافت نيز به همين اندازه گسترده و مهم است. براساس آمار منتشر شده، سالانه حدود 11 ميليون دستگاه انواع خودرو در سراسر جهان جمع‌آوري و بازيافت مي‌شود. آهن قراضه حاصل از اين فرايند بالغ بر 40 درصد از كل آهن قراضه مورد نياز صنايع ذوب آهن را در اقصا نقاط جهان تأمين مي‌كند و به بيان ديگر هر خودروي فرسوده و خارج از رده به صورت بالقوه مي‌تواند در ذوب آهن و مراكز آهن‌گدازي مصرف شود.

پس از پايان عمر مفيد انواع خودروهاي سبك و سنگين و جايگزيني با محصولات جديد، منطقي‌ترين روش، جمع‌آوري و بازيافت اين خودروهاست. اين كار علاوه بر منافع اقتصادي و صنعتي، به حفظ محيط زيست نيز كمك مي‌كند. اين صنعت يكي از مهمترين منابع تأمين مواد اوليه براي صنايع فولادسازي است و ارزش افزوده آهن قراضه حاصل از خودروهاي فرسوده به مراتب بيشتر از مصرف سنگ آهن است. به همين دليل فولاد توليد شده از منبع خودروهاي فرسوده به مراتب ارزانتر از فولاد حاصل از تبديل سنگ آهن است.

كارخانه‌ها و مراكز اسقاط و بازيافت از نظر حجم و اندازه مي‌توانند اشكال گوناگوني داشته باشند. گروهي در حد كارگاه‌هاي كوچك با ظرفيت پايين و گروهي به عنوان كارخانه‌هاي مجهز و مكانيزه فعاليت مي‌كنند. در برخي از اين مراكز كه از امكانات خوبي برخوردارند، چند مرحله در يك مكان انجام مي‌گيرد اما در مراكز كوچك، تنها بخشي از فرايند بازيافت در يك مكان واحد صورت مي‌پذيرد به هر حال لازم است هر يك از فرايندها و مراحل بازيافت به صورت جداگانه مورد بررسي قرار گيرد تا ابعاد واقعي آن مشخص شود. در فرايند بازيافت خودروهاي فرسوده چند عمليات با توالي خاصي صورت مي‌گيرد كه عبارتند از:

1. جمع‌آوري و انباشت خودروها در پاركينگ‌هاي ويژه

2. اوراق كردن خودروهاي فرسوده

3. برش بدنه (در مراكزي كه امكانات پرس ندارند)

4. پرس آهن قراضه‌هاي بدنه خودرو (خرد كردن)

5. خرد و آسياب كردن فلزات

6. تفكيك مواد مصرفي مورد استفاده در بدنه و داخل خودرو

فلزات قابل بازيافت

ارزشمندترين ماده بازيافت شده از زباله بر حسب درآمد، انواع مختلف فلزات است. هر چند كه تعداد زيادي از مواد ديگر زباله مانند كاغذ ، كارتن ، پارچه ، پلاستيك و غيره نيز اهميت ويژه‌اي دارند ولي همة مواد بازيافتي از زباله ارزش ورود به صنعت بازيافت را ندارند. معمولي ترين فلزات قابل بازيافت آلومينيوم و فولادند. بقيه فلزات مثل نقره، مس و برنز که با ارزشند دور ريخته نمي شوند و مشکل دفع پسماند ندارند.

ظروف و ضايعات آلومينيومي به هر شکلي که باشد قابل بازيافت است بنابراين فويل آلومينيوم، قوطي هاي نوشابه و کنسرو و بشقاب، چهارچوب پنجره ها و حتي تراشه هاي آلومينيومي در کارگاه ها و حلقه هاي آلومينيوم دربازکن ها را مي توان جمع آوري و بازيافت کرد.

لوازم يدکي اتومبيل، باطري هاي اتومبيل، کنسروهاي فلزات ترکيبي، برنز، ترکيبات مسي، قوطي هاي کنسرو با فلزات ترکيبي، بطري ها، فلزاتی مانند برنج، مفرغ، کادميم، مس، آهن، فيلترهاي دودگير، سيم هاي عايق، کابل، فلز منيزيم، نيکول، فلزات آلي، رادياتورها، فولاد، آهن، نيکل، رادياتورها، درب قوطي هاي حلبي، عنصرهاي فلزي، ديگ بخار،کنسروهاي استيل، قوطي هاي فلزي، تيتانيوم، روي.

آمار مربوط به بازيافت فلزات

· شيشه و قوطي هاي فلزي و بويژه آلومينيومي صدها سال روي زمين باقي مي مانند.

· ساختن قوطي هاي آلومينيوم جديد فقط پنج درصد برقي را مصرف مي‌کند که براي ساختن قوطي از سنگ معدن بوکسيت لازم است.

· مقدار انرژي که از بازيافت يک قوطي کنسرو ذخيره سازي مي شود، مي تواند يک تلويزيون را به مدت سه ساعت روشن نگه دارد.

· بازيافت آلومينيوم مي تواند 90 درصد انرژي لازم براي ساخت آن را صرفه جويي كرده و آلودگي مرحله توليد آن نيز 95 درصد كمتر است.

· هر قوطي مستعمل آلومينيومي كه دور ريخته می شود، علاوه بر آلودگي محيط مقداري انرژي مصرف می کند كه معادل نصف حجم همان قوطي از مواد نفتي است.

· در صورتي كه يك تن آلومينيوم از داخل زباله جداسازي شده مجدداً به مصرف رسد در ۴۰۰ تن سنگ معدن و ۷۰۰ كيلوگرم كك و قير صرفه جويي خواهد شد

· بازيافت 1 تن فولاد ، حفظ 1030 کيلوگرم از کاني هاي فلزي آهن، 580 کيلوگرم ذغال سنگ و 5 کيلوگرم سنگ آهک را به دنبال دارد .

· در كارخانه‌هاي ذوب آهني كه به جاي سنگ آهن با سولفور بالا از آهن قراضه كم سولفور استفاده مي‌شود، آلودگي هوا تا 86 درصد و آلودگي آب تا 76 درصد كاهش مي‌يابد.

· درصد فلزات بازيافتی جمع آوری شده در 8 ماهه اول سال 1388 در اصفهان از مجتمع های تجاری و ايستگاه های ثابت 3/3 درصد و از مجتمع های تجاری و ايستگاه های ثابت و کارخانه 3/9 درصد بوده است.

شرکت کوششگران اصفهان منصف ترین خریدار انواع ضایعات فلزی ، ضایعات آهن ، ضایعات چدن ، براده آهن ،براده چدن ، پلیسه چدن 

خریدار ضایعات فلزی ، خریدار ضایعات آهن ، خریدار پلیسه چدن ، خریدار براده آهن شماره تماس :09133187343