phoneRed 03142414594-5

smartphone 09133187343

redsms  500097777777000

بوته ریختگری

settingsخودِ فولاد در واقع نوعی آلیاژ است. اما تمام گونه‌های فولاد را آلیاژ نمی‌خوانند. ساده ترین نوع فولاد که تقریبا می‌توان گفت آهن است (نزدیک به ۹۹٪) خود با عنصر کربن آلیاژ شده‌است (بسته به نوع فولاد از ۰٫۱٪ تا ۱٪ ). بنابراین منظور از آلیاژ فولاد، ترکیبی از فولاد، کربن و دیگر عنصرها است. عنصرهایی که بیشتر برای این هدف کاربرد دارند، عبارتند از: منگنز (پرکاربردترین)،  نیکل ، کروم، مولیبدن، وانادیم، سیلیسیم و بور. و عنصرهای کم کاربردتر عبارتند از: آلومینیم، کبالت،  مس ، سریم، نیوبیم، تیتانیم،  تنگستن ، قلع، روی،  سرب  و زیرکونیم.

 

 

تعریف فولاد آلیاژی

از ترکیب عنصرهای بالا با فولاد و آلیاژسازی، برخی ویژگی‌های فولاد کربن مانند مقاومت، سختی، چقرمگی، سایش، سخت شدگی و سختی در دمای بالا به گونهٔ درخور توجهی بهبود می‌یابد. برای دستیابی به بعضی از این ویژگی‌ها باید عملیات حرارتی روی فلز انجام شود.

آلیاژ فولاد (به انگلیسی: Alloy steel)‏ فولادی است که با عنصرهای گوناگون به صورت آلیاژ درآمده، برای بهبود ویژگی‌های مکانیکی فولاد می‌توان از ۱٫۰ تا ۵۰٪ از وزن آن را آلیاژ کرد. آلیاژهای فولاد دو دسته‌اند: فولاد کم‌آلیاژ و فولاد پُرآلیاژ. تفاوت میان این دو، می‌توان گفت، قراردادی است: اسمیت و هاشمی تفاوت این دو را در ۴٪ دانسته‌اند در حالی که گروه دگرمو آن را در ۸٪ می‌دانند، در حالت کلی وقتی صحبت از «آلیاژ فولاد» می‌شود منظور فولاد کم‌آلیاژ است.

کاربرد انواع مختلف فولاد و فولاد آلیاژی:
از فولادی که تا ۰٫۲ درصد کربن دارد، برای ساختن سیم، لوله و ورق فولاد استفاده می‌شود. فولاد متوسط ۰٫۲ تا ۰٫۶ درصد کربن دارد و آن را برای ساختن ریل، دیگ بخار و قطعات ساختمانی بکار می‌برند. فولادی که ۰٫۶ تا ۱٫۵ درصد کربن دارد، سخت است و از آن برای ساختن ابزارآلات، فنر و کارد و چنگال استفاده می‌شود. فولاد، انواع فراوانی دارد. که همه آن موارد در جدول کلید فولاد قابل دسترس می باشد.

steel slab 

ویژگی‌های یادشده در تعریف فولاد آلیاژی در کاربردهای ویژه‌ای چون پرّه‌های توربین، موتور جت، فضاپیماها و رآکتورهای هسته‌ای بسیار مورد نیاز است. به دلیل ویژگی‌های فرومغناطیس  آهن ، بعضی آلیاژهای فولاد و پاسخی که این آلیاژها در محیط مغناطیسی می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. درموتورهای الکتریکی و ترانسفورماتورها نیز چنین است.

صنعت فولاد به عنوان یکی از صنایع مهم در کشور، توانسته رتبه دهم دنیا را به خود اختصاص دهد و نقش اساسی در توسعه ایران ایفا کند و وابستگی کشور به نفت را کاهش دهد. این صنعت هم اکنون علاوه بر تامین نیاز داخل، سهم عمده‌ای در صادرات کشور دارد.

شرکت کوششگران اصفهان از بزرگترین تولید کنندگان فولاد الیاژی ، فروش فولاد الیاژی می باشد.